![](https://www.blekitnachatka.pl/wp-content/uploads/2024/04/pomoce-tus-90-1-1-1024x682.jpg)
Zajęcia TUS Gdynia i Gdańsk dla dzieci i młodzieży
Dla kogo szukasz Treningu Umiejętności Społecznych?
Czym są zajęcia TUS w Gdyni i Gdańsku?
Trening Umiejętności Społecznych nazywany zajęciami tus, to zajęcia terapeutyczne prowadzone w małych grupach dla dzieci i nastolatków, którzy nie zawsze potrafią odnaleźć się w relacjach z rówieśnikami czy też nie wiedzą jak radzić sobie z własnymi emocjami. Zajęcia prowadzone są wyłącznie przez psychologów i pedagogów, którzy ukończyli szkolenie Trenera TUS.
Dla jakich dzieci jest TUS?
Zajęcia TUS są przeznaczone dla dzieci i nastolatków z trudnościami w funkcjonowaniu społecznym. Program wspiera rozwój dziecka poprzez nabywanie umiejętności społecznych, takich jak rozpoznawanie emocji u siebie i innych, aktywnie słuchanie. Jest dostosowany do dzieci z autyzmem, ADHD, zespołem Aspergera, lękami, trudnościami w komunikacji, złością oraz problemami w relacjach z rówieśnikami.
Udział w zajęciach TUS rekomendujemy dzieciom, które:
- mają problem z czekaniem na swoją kolej i przestrzeganiem zasad,
- nie radzą sobie ze złością, np. w sytuacji przegranej w grze lub zakazu ze strony osoby dorosłej,
- nie potrafią poradzić sobie ze swoimi emocjami i stresem,
- są wycofane w kontaktach z rówieśnikami i nawiązują interakcje głównie z osobami dorosłymi,
- czasem nie wiedzą jak zachować się adekwatnie do sytuacji,
- nie potrafią zbudować przyjacielskich relacji z rówieśnikami, mają mało kolegów i koleżanek.
![Zajęcia grupowe tus](https://www.blekitnachatka.pl/wp-content/uploads/2024/07/Projekt-bez-nazwy-18-768x768.png)
![tus dzieci gdynia](https://www.blekitnachatka.pl/wp-content/uploads/2024/07/Projekt-bez-nazwy-21-768x1086.png)
Cele i metody treningu umiejętności społecznych
Dzięki zajęciom TUS, Twoje dziecko:
- nauczy się lepiej rozpoznawać swoje emocje i nad nimi panować,
- wzmocni swoją samoocenę,
- pozna nowe strategie radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
- zbuduje pozytywne relacje z rówieśnikami,
- będzie miało okazję trenować umiejętności społeczne i jednocześnie świetnie się bawić.
Dlaczego warto skorzystać z zajęć TUS właśnie w Błękitnej Chatce?
Dobieramy dzieci do grup nie tylko kierując się ich wiekiem, ale przede wszystkim biorąc pod uwagę wyzwania, z którymi się mierzą i potencjalne trudne zachowania, które mogą się pojawić. Wiemy, że odpowiedni dobór grupy jest niezbędny, żeby zajęcia przebiegały w dobrej atmosferze, a wszystkie dzieci czuły się na nich komfortowo.
Rodzic, który decyduje się na TUS w Błękitnej Chatce, otrzymuje dużo więcej niż tylko możliwość udziału dziecka w zajęciach. Może on korzystać z dodatkowych materiałów, które wysyłamy co miesiąc w formie e-booków, brać udział w zamkniętych webinariach prowadzonych przez naszych psychologów i dodatkowych bezpłatnych konsultacjach.
Nasi Trenerzy to eksperci w obszarze TUS. Wielu z nich prowadzi zajęcia na uczelniach, tworzy pomoce, pisze książki czy szkoli przyszłych trenerów. Jeżeli widzisz ofertę innego centrum terapii, to jest duża szansa, że jego pracownicy uczyli się od naszych Trenerów :). W trosce o najwyższą jakość zajęć, na stanowisku Trenera nie zatrudniamy studentów, ani osób bez doświadczenia.
W Błękitnej Chatce prowadzimy zajęcia od poniedziałku do piątku, a każda grupa wiekowa to co najmniej kilka różnych grup zajęciowych. Dzięki temu, zawsze możemy zaproponować Ci przynajmniej kilka terminów zajęć.
W każdym z naszych oddziałów znajduje się recepcja, w której pracują nasze koordynatorki. Można skontaktować się z nimi od poniedziałku do piątku w godzinach 11:00-19:00 telefonicznie lub mailowo.
Każde dziecko jest tutaj chciane i akceptowane, dzięki czemu dzieci uwielbiają do nas przychodzić. Zajęcia są wartościowe, ale jednocześnie ciekawe i atrakcyjne.
![Klepsydra](https://www.blekitnachatka.pl/wp-content/uploads/2022/07/1-1.png)
![terapeuta tus](https://www.blekitnachatka.pl/wp-content/uploads/2022/07/2.png)
![grupa dzieci](https://www.blekitnachatka.pl/wp-content/uploads/2022/07/3-1.png)
![zajęcia terapeutyczne](https://www.blekitnachatka.pl/wp-content/uploads/2022/07/4-1.png)
Co mówią rodzice o TUS w Gdyni i Gdańsku?
![]()
Maciej Śmiechowski2024-07-18Bardzo polecam szkołę dla rodziców prowadzoną przez miłe i kompetentne instruktorki.
Ania R2024-06-14Polecam zajęcia w TUS Dziecko po dwóch semestrach lepiej radzi sobie z emocjami , poprawiło się poczucie wartości i stało się bardziej otwarte na nowe doświadczenia i nowe znajomości . Zajęcia odbywają się w przyjaznej atmosferze i są prowadzone w ciekawy sposób.
Andrzej Czyżewski2024-06-06Priorytet - Dziecko
Agnieszka Urbanowicz2024-05-28Kolejny rok z Błękitna Chatka. Zarówno TUS i indywidualna terapia. Wszystko na najwyższym poziomie. Panie zawsze uprzejme i chętne do rozmowy i pomocy. Dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach. Polecam wszystkim rodzicom i ich dzieciakom.
Aga J2024-02-01Bardzo polecam zajęcia TUS z paniami Mają i Magdą. Zanim syn zaczął uczęszczać na zajęcia sprawiał sporo kłopotów w przedszkolu. Już po niecałych 2 miesiącach treningu poprawa była ogromna. Dziecko nauczyło się współpracować i lepiej wyrażać swoje emocje. Bardzo chętnie chodził na zajęcia. TUS w Błękitnej Chatce to był strzał w 10.
Michał R.2023-09-10Polecam miejsce, kompetentni specjaliści.
Jakub Mazurowski2023-07-13Polecam. Córka czuje się tu swobodnie i lubi tu wracać za każdym razem.
Grupy przedszkolne
Dzieci 4 - 6 lat
W jakich obszarach najczęściej pojawią się trudności?
- problem z czekaniem na swoją kolej, przestrzeganiem zasad,
- nieradzenie sobie ze złością, zachowania agresywne,
- nadruchliwość i brak skupienia podczas zajęć w przedszkolu,
- trudność w regulacji emocji,
- wycofanie w kontaktach z rówieśnikami,
- chęć nawiązywania interakcji głównie z osobą dorosłą.
Grupa przedszkolna
dzieci 4-6 lat-
Możliwość płatności w 4 ratach po 550zł
-
15 spotkań 60 minutowych w semestrze
-
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i prowadzone są przez doświadczonych psychologów i/lub pedagogów
-
Małe grupy, liczące 4-6 dzieci
-
Dzieci dobierane są do grup na podstawie wieku oraz doświadczanych trudności
-
Możliwość odrobienia 3 nieobecności w semestrze
-
Bezpłatna konsultacja podsumowująca dla rodzica na koniec semestru + dodatkowe konsultacje telefoniczne
-
4 ebooki dla rodzica uzupełniających treści prezentowane podczas zajęć
-
Możliwość udziału w zamkniętych webinarach prowadzonych przez naszych psychologów
Grupy wczesnoszkolne
Dzieci 7 - 9 lat
W jakich obszarach najczęściej pojawią się trudności?
- brak skupienia podczas lekcji,
- nieradzenie sobie ze złością,
- nieśmiałość, wycofanie,
- trudność w regulacji emocji,
- wysoki poziom lęku,
- brak relacji przyjacielskich z rówieśnikami.
Grupa wczesnoszkolna
dzieci 7-9 lat-
Możliwość płatności w 4 ratach po 550zł
-
15 spotkań 60 minutowych w semestrze
-
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i prowadzone są przez dwóch doświadczonych psychologów i/lub pedagogów
-
Małe grupy, liczące 4-6 dzieci
-
Dzieci dobierane są do grup na podstawie wieku oraz doświadczanych trudności
-
Możliwość odrobienia 3 nieobecności w semestrze
-
Bezpłatna konsultacja podsumowująca dla rodzica na koniec semestru + dodatkowe konsultacje telefoniczne
-
4 ebooki dla rodzica uzupełniających treści prezentowane podczas zajęć
-
Możliwość udziału w zamkniętych webinarach prowadzonych przez naszych psychologów
Grupy szkolne
Dzieci 10 - 17 lat
W jakich obszarach najczęściej pojawią się trudności?
- niska samoocena,
- wycofanie i nieśmiałość,
- konflikty z rodzicami
- brak strategii radzenia sobie ze stresem,
- wysoki poziom lęku,
- brak relacji przyjacielskich z rówieśnikami.
![Pomoce na zajęcia tus](https://www.blekitnachatka.pl/wp-content/uploads/2023/07/pomoce-tus-118-1024x681.jpg)
Grupa szkolna
dzieci 10-17 lat-
Możliwość płatności w 4 ratach po 580zł
-
14 spotkań 50 minutowych w semestrze
-
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i prowadzone są przez doświadczonych psychologów i/lub pedagogów
-
Małe grupy, liczące 3-4 uczestników
-
Uczestnicy są dobierani są do grup na podstawie wieku oraz doświadczanych trudności
-
Możliwość odrobienia 3 nieobecności w semestrze
-
Bezpłatna konsultacja dla rodzica po siódmym i czternastym spotkaniu
-
4 ebooki dla rodzica uzupełniających treści prezentowane podczas zajęć
-
Możliwość udziału w zamkniętych webinarach prowadzonych przez naszych psychologów
Agata Hejmowska
Dorota Bentkowska
Jacek Gach
Justyna Michalik
Aleksandra Car
Maria Stefaniak
Sandra Kalista
Magdalena Tryjanowska
Karolina Danelczyk
Martyna Siecla
Monika Nowak
Zuzanna Maniecka
Alicja Siwicka
Martyna Piórek
Trenerzy TUS
Trenerzy TUS prowadzący nasze zajęcia to psycholodzy i pedagodzy z wieloletnim doświadczeniem i ogromną pasją do swojej pracy. Poza prowadzeniem zajęć TUS, wielu z nich kształci również innych specjalistów, prowadząc szkolenia i wykładając na uczelniach wyższych.
Więcej o naszych prowadzących znajdziesz na stronie o nas
Najczęstsze pytania dotyczące zajęć TUS w Gdyni i Gdańsku
Ile dzieci jest w grupie TUS?
Grupy na zajęciach treningowych liczą zazwyczaj od 3 do 6 dzieci, w zależności od specyfiki danej grupy. Grupy są starannie dobierane na podstawie wieku oraz trudności w kompetencjach społecznych dzieci. Taka mała liczebność grup umożliwia każdemu dziecku aktywne uczestnictwo i indywidualne podejście ze strony terapeutów, sprzyja nawiązywaniu kontaktów społecznych oraz pozwala na skuteczniejsze wspieranie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci.
Trening Umiejętności Społecznych w Gdyni i w Gdańsku jest zajęciami dla dzieci w wieku przedszkolnym (4-6 lat), grup wczesnoszkolnych (7-9 lat) oraz zajęciach dla nastolatków (11-17 lat).
Jak długo trwa cykl zajęć TUS w Gdyni i Gdańsku?
Cykl zajęć tus ćwiczących społeczne umiejętności dzieci trwa zazwyczaj dwa semestry, każdy z nich obejmuje 14 lub 15 spotkań zależnie od grupy wiekowej uczestnika. Spotkania odbywają się raz w tygodniu i trwają 50-60 minut. Po połowie cyklu odbywają się indywidualne konsultacje trenera Treningu Umiejętności Społecznych z rodzicami, podczas których omawiane są postępy dziecka.
Na czym polegają zajęcia TUS?
Na zajęcia TUS składają się następujące elementy:
1) psychoedukacja – uczestnicy poznają nowe pojęcia, omawiają w sposób teoretyczny strategie radzenia sobie w różnych sytuacjach (np. dowiadują się czym jest asertywność czy empatia),
2) ćwiczenie umiejętności – uczestnicy nabywają i trenują konkretne umiejętności podczas ćwiczeń i zabaw (np. składanie sobie życzeń czy proszenie o pomoc),
3) doświadczenie – prowadzący aranżuje zajęcia w taki sposób, aby dzieci mogły doświadczyć akceptacji, szacunku, poczucia kompetencji w relacjach (np. podczas gry wymagającej współpracy wszystkich członków grupy),
4) generalizacja – dzieci nabyte podczas zajęć umiejętności przenoszą na swoje codzienne funkcjonowanie. Potrafią lepiej radzić sobie w sytuacjach społecznych, wierzą w swoje kompetencje.
Jakie umiejętności są trenowane w ramach TUS?
W naszym centrum prowadzimy zajęcia według metodologii TUS Węglarz, Bentkowskiej zgodnie z którą istnieje 8 obszarów umiejętności społecznych, nad którymi pracujemy:
1. Emocje
2. Normy społeczne
3. Komunikacja
4. Teoria umysłu
5. Asertywność
6. Samowiedza i samoświadomość
7. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych
8. Współpraca
Czy mogę zapisać dziecko na zajęcia w dowolnym momencie?
Nowe grupy TUS otwieramy we wrześniu i w lutym zarówno w Gdyni i w Gdańsku. Poza wyjątkowymi sytuacjami, nie ma możliwości dołączenia do grupy w trakcie semestru. Kiedy zgłosisz się do nas np. w kwietniu, zapiszemy dziecko na listę oczekujących i odezwiemy się do Ciebie w sierpniu.
Czy moje dziecko może nie zostać przyjęte do grupy?
Staramy się przyjąć na zajęcia TUS każde dziecko które skończyło 4 lata, jednak nie zawsze jest to możliwe. Może się zdarzyć, że zaproponujemy udział w terapii indywidualnej, jeżeli dziecko:
- wykazuje zachowania agresywne lub autoagresywne, które mogą zagrażać bezpieczeństwu uczestników,
- ma niepełnosprawność intelektualną,
- ma zbyt wysoki poziom lęku.
Jak wygląda konsultacja i kwalifikacja na zajęcia TUS?
Konsultacja wstępna trwa około 30 minut i przychodzi na nią rodzic z dzieckiem. W czasie gdy trener TUS (zwykle psycholog dziecięcy lub pedagog) jest w gabinecie z dzieckiem i sprawdza poziom jego rozwoju emocjonalno-społecznego, rodzic wypełnia ankietę zawierająca pytania dotyczące dziecka i przebiegu rozwoju umiejętności społecznych. Następnie dziecko czeka w poczekalni, a rodzic rozmawia z trenerem TUS, gdzie ma możliwość zadania wszystkich nurtujących go pytań. Celem konsultacji jest kwalifikacja do grupy oraz ocena czy trening kompetencji społecznych dzieci będzie skuteczną formą wsparcia dla dziecka. W niektórych przypadkach konieczne może być odbycie większej liczby konsultacji.
Kiedy zajęcia TUS nie są rozwiązaniem?
Rozwijanie umiejętności społecznych na zajęciach treningowych TUS nie jest odpowiednią formą terapii jeśli dziecko nie ma ukończonych 4 lat, ma niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym, nasilone zachowania agresywne lub lęk. Jeśli trener TUS dzieci (psycholog dziecięcy lub pedagog) uzna, że efektywność Treningów Umiejętności Społecznych nie będzie wystarczająca, zaproponuje inne formy wsparcia.
Formularz kontaktowy
Zostaw swoje dane, jeżeli chcesz zapisać się na listę oczekujących na kolejny cykl zajęć. Przed rozpoczęciem zajęć zaprosimy Cię na konsultację wstępną, która pomoże dobrać dla dziecka najlepszą grupę. Koszt konsultacji to 80 zł.
Dodatkowe pytania od naszych klientów z Gdyni i Gdańska.
Dlaczego rozwój umiejętności społecznych jest ważny?
Rozwój umiejętności społecznych jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania w szkole, a także poza nią. Dzieci u których obszar kompetencji społecznych jest zaniedbany, mają dużo większe problemy z rówieśnikami, częściej okazują złość w nieodpowiedni sposób, mają zachowania agresywne, a także większe problemy z koncentracją podczas zajęć. Metody rozwijające umiejętności społeczne wykorzystywane podczas zajęć Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) zapewniają dziecku bezpieczną przestrzeń do rozwoju społecznego.
Jak wygląda Trening Umiejętności Społecznych?
Trening Umiejętności Społecznych (TUS) w Błękitnej Chatce to zajęcia stacjonarne w Gdyni i Gdańsku odbywające się w małych grupach, zazwyczaj od 3 do 6 dzieci, co pozwala na indywidualne podejście do każdego uczestnika. Spotkania mają stały schemat, co daje dzieciom poczucie bezpieczeństwa, przewidywalności i dzięki temu okazje do nabywania umiejętności społecznych. Zajęcia rozpoczynają się powitaniem, często w formie rytuału (np. piosenka powitalna lub krótka rozmowa w kręgu), co wprowadza dzieci w spokojny, przyjazny nastrój.
Następnie dzieci uczestniczą w grach, zadaniach i ćwiczeniach, które mają na celu rozwijanie kluczowych umiejętności społecznych, takich jak umiejętność słuchania czy współpraca w grupie. Wykorzystywane są różnorodne metody, np. praca z tekstem, gry kooperacyjne, prace plastyczne, muzykowanie oraz odgrywanie scenek, co pomaga dzieciom lepiej zrozumieć konkretne zagadnienia społeczne. W czasie zajęć rozwijane są społeczne umiejętności dzieci takie jak rozmowy o emocjach czy asertywności, koncentracja czy komunikacja werbalna. Grupy dzieci analizują trudne sytuacje, które mają miejsce, a także trenują przestrzeganie zasad czy komunikowanie swoich potrzeb na bieżąco. Trener TUS (psycholog dziecięcy lub pedagog) zapewnia także dzieciom wsparcie emocjonalne oraz poczucie bycia aktywnie słuchanymi. Przerwa między ćwiczeniami daje okazję do swobodnej interakcji społecznej z rówieśnikami oraz nawiązywania pozytywnych relacji społecznych. Zajęcia dla dzieci kończą się podsumowaniem, które może przybierać formę wyciszającej opowieści, rundki lub wspólnej piosenki.
Jakie są cele pracy metodą TUS? Jakie nowe umiejętności i kompetencje społeczne są rozwijane podczas zajęć?
Zajęcia grupowe TUS mają na celu rozwijanie kluczowych umiejętności społecznych poprzez zabawy, gry kooperacyjne, ćwiczenia praktyczne i scenki dramowe. Dzieci uczą się m.in. wyrażania emocji, komunikacji z rówieśnikami, rozwiązywania konfliktów, asertywności, współpracy, nawiązywania kontaktów społecznych oraz umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach społecznych. Zajęcia dla dzieci dostosowane są do ich wieku i możliwości, a także do specyfiki ich trudności w relacjach społecznych – np. dla dzieci z autyzmem czy ADHD kładzie się większy nacisk na zdobywanie umiejętności samoregulacji.
W trakcie zajęć TUS z dziećmi z autyzmem pracujemy m.in. nad teorią umysłu, empatią, komunikacją werbalną, nawiązywaniem interakcji z rówieśnikami, rozwijaniem umiejętności pracy w grupie. Dzieci mają również okazję do nauki umiejętności rozpoznawania emocji oraz trenowania komunikacji niewerbalnej.
W trakcie zajęć TUS z dziećmi z ADHD rozwijamy kompetencje społeczne takie jak: normy społeczne, hamowanie impulsywnych reakcji, czekanie na swoją kolej. Pracujemy także nad koncentracją, adekwatną samooceną oraz ćwiczymy umiejętność słuchania, rozwiązywania konfliktów i współpracy w grupie.
Z dziećmi nieśmiałymi i wycofanymi pracujemy m.in. nad przełamaniem nieśmiałości, budowaniem relacji społecznych, umiejętnością radzenia sobie z lękiem w sytuacjach społecznych, umiejętnością mówienia przed grupą oraz otwartością na nowe sytuacje.
Budowanie relacji społecznych podczas zajęć dla nastolatków podwyższa ich wiarę w siebie, asertywność i poczucie przynależności do grupy społecznej.
W trakcie zajęć TUS z dziećmi, które nie mają diagnoz, ale mają trudności w relacjach społecznych pracujemy m.in. nad regulacją emocji, asertywnością, umiejętnością przegrywania, komunikacją niewerbalną, empatią, hamowaniem impulsywnych reakcji, umiejętnością radzenia sobie ze złości
Na co pomoże trening społeczny (TUS)?
Metoda Treningu Umiejętności Społecznych (terapia TUS) pomaga dzieciom, które mają trudności w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami, radzeniu sobie z emocjami, kontrolowaniu zachowań agresywnych oraz w sytuacjach konfliktowych. Dzieci przechodzą trening umiejętności radzenia sobie w sytuacjach społecznych. Jest to również skuteczna forma wsparcia dla grup dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera, ADHD, lękiem czy niską samooceną. Dzięki rozwijaniu umiejętności społecznych dzieci lepiej radzą sobie w nowych sytuacjach i w codziennych sytuacjach społecznych.